TİCARİ İLETİŞİM VE TİCARİ ELEKTRONİK İLETİLER HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİKLER HAKKINDA BİLGİ NOTU


13 Ocak 2020

4 Ocak 2020 tarihli ve 30998 sayılı Resmî Gazete’de Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) yayımlanmıştır. Değişiklik yapılan 15 Temmuz 2015 tarihli ve 29417 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmeliğin amacı elektronik iletişim araçlarıyla yapılan ticari iletişime dair bilgi verme yükümlülüğünü ve ticari elektronik iletilerde uyulması gereken hususlara ilişkin usul ve esasları düzenlemek idi.

“Ticari elektronik ileti”; telefon, çağrı merkezleri, faks, otomatik arama makineleri, akıllı ses kaydedici sistemler, elektronik posta, kısa mesaj hizmeti gibi vasıtalar kullanılarak elektronik ortamda gerçekleştirilen ve ticari amaçlarla gönderilen veri, ses ve görüntü içerikli iletileri ifade etmektedir. Yönetmelik’in getirdiği değişiklikler kısaca şu şekildedir:

1) Ticari Elektronik İleti Yönetim Sistemi’ne (“İYS”) Kaydolma Zorunluluğu

Öncelikle, hizmet sağlayıcının (elektronik ticaret faaliyetinde bulunan gerçek ya da tüzel kişiler) mal ve hizmetlerini tanıtmak, pazarlamak, işletmesini tanıtmak ya da kutlama ve temenni gibi içeriklerle tanınırlığını artırmak amacıyla alıcıların (tüketiciler ya da meslekî veya diğer amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiler) elektronik iletişim adreslerine gönderdiği ticari elektronik iletiler için onay alma yükümlülüğüne ek olarak; Ticari Elektronik İleti Yönetim Sistemi’ne (“İYS”) kaydolma zorunluluğu getirmiştir.

İYS, alıcıların ticari iletilere ilişkin onay ve ret haklarının kullanması ve bunlara ilişkin şikâyetlerini sunabilecekleri yeni bir platform sunarken, hizmet sağlayıcı için ise bu iletilerin gönderimine ilişkin alıcılardan gelen onay ve retlerin kaydedilmesi, İYS üzerinden alınan şikâyetlere ilişkin bilgi ve belge taleplerinin İYS üzerinden on beş (15) gün içerisinde cevaplanması ve böylelikle ticari ileti gönderiminin sıkı bir şekilde denetlenmesinin önünü açan bir yükümlülük getirmektedir.

Bilindiği üzere ticari elektronik iletilerin alıcılara gönderilebilmesi için alıcıların onaylarının alınması gerekmektedir. Onay, yazılı olarak veya her türlü elektronik iletişim aracıyla alınabileceği gibi yeni düzenleme ile İYS üzerinden de alınabilecektir. Buna göre İYS üzerinden alınmayan onaylar, hizmet sağlayıcı tarafından üç (3) iş günü içinde İYS’ye kaydedilecek ve İYS üzerinden alınmayan onayların usulüne uygun olarak alındığına ilişkin ispat yükümlülüğü hizmet sağlayıcıya ait olacaktır. İYS’ye kaydedilmeyen onaylar geçersiz kabul edilecektir. Alıcıların onaylarını İYS üzerinden vermeleri halinde hizmet sağlayıcının ayrıca bir kayıt yapması gerekmemektedir.

2) İYS’ye Kayıt Süresi

Hizmet sağlayıcı alacağı onayları 1 Haziran 2020’ye kadar İYS’ye kaydetmekle yükümlüdürler. Bu sürenin sonunda İYS tarafından alıcılara onaylarının İYS’ye yüklendiği ve 1 Eylül 2020 tarihine kadar kontrol edilmediği takdirde bu onayların geçerli sayılacağı ile reddetme imkânının İYS üzerinden kullanılabileceği bilgisini içeren bir ileti gönderilir. Alıcılar buna istinaden 1 Eylül 2020’ye kadar kendi adlarına girilen onayları kontrol etmelidirler. Bu sürenin bitiminden sonra gönderilen ticari iletiler onaylanmış kabul edilir. Ancak alıcılar verdikleri onayları İYS üzerinden geri almaya her zaman yetkilidirler. Bahsi geçen tarihleri Ticaret Bakanlığı üç (3) ay ertelemeye yetkilidir.

3) Aracı Hizmet Sağlayıcının Yükümlülükleri

Yukarıdakilere ek olarak, Yönetmelik ile hizmet sağlayıcı adına ticari iletiler gönderen “aracı hizmet sağlayıcı”nın yükümlülükleri uygulamaya konulacak olan İYS ile uyumlu hale getirilmiştir. Yeni düzenlemeye göre aracı hizmet sağlayıcı:

  • ticari elektronik ileti gönderimine ilişkin sistemini İYS ile uyumlaştırmakla yükümlüdür,
  • İYS'ye kayıt olmayan hizmet sağlayıcılara ait ticari elektronik iletilerin gönderimini başlatmaz,
  • İYS üzerinden alıcıların onayının olup olmadığını kontrol etmekle yükümlüdür,
  • İYS üzerinde onayı bulunmayan alıcılara ileti gönderimini başlatmaz, ve
  • alıcıların abonelik hattını kapatmaları halinde İYS'ye bu durumu bildirmekle yükümlüdür.

Özetle, Yönetmelik’te öngörülen değişiklikler ticari ileti gönderiminin yürütme organı tarafından elektronik ortam üzerinden denetiminin önünü açmış, istenmeyen ticari iletiler karşısında çaresiz kalan alıcılar için ret ve şikâyet taleplerini kolaylıkla yerine getirebilecekleri bir platform sunmuştur. Hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcının yükümlülüklerini sistemsel bazda belirleyen Yönetmeliğin, ticari iletilerin kontrollü bir şekilde gönderimini sağlayacağı kanaatindeyiz.

Daha fazla sorunuz olması halinde lütfen bizimle iletişime geçmekten çekinmeyin.